عدم اتصال مناسب و گیر ودار مصالح سنتی به اسکلت ساختمان و همچنین فقدان یکپارچگی و چسبندگی مناسب بین اجزای تشکیل دهنده ، (فقط ملات بین آنها میباشد ) باعث میشود که این نوع از مصالح در برابر زلزله با شدت متوسط به بالا چندان مقاومتی نداشته و به براحتی فرو بریزند .
در حالیکه در روش مبتنی بر RICF – دابل پانل- و پانلهای سه بعدی به دلیل گستردگی شبکه فولادی در تمامی اعضا سطوح ، احتمال ایجاد آوار و ریزش های ناشی از جدایش مصالح در بارگذاری های لرزه ای به حداقل ممکن کاهش می یابد به گونه*ای که در حالات حدی نهایی باربری، اجزای گسیخته شده در محل خود باقی می مانند
از طرفی مهمترین نکته ساز ه ای در سیستم های ، تکمیل نیازمندی های اتصالات بعد از نصب پانلها در محل و قبل از بتن پاشی آن ها می باشد که این موضوع موجبات ایجاد ساختاری یکپارچه با اتصالات همگن و مطمئن را فراهم می آورد بنابراین ساختمان*های ساخته شده با سیستم دابل پانل دارای ساختار صلب با قابلیت باربری سه بعدی و عملکرد جعبه ای برای تحمل تمامی بارهای ثقلی و جانبی می*باشد. در این ساختار با توجه به یکپارچگی تمامی دیوارهای دابل و سقف ها و اتصال کلیه زوایا، سازه ای با عملکرد جعبه ای ساخته می شود. به همین دلیل درجات آزادی فعال سیستم به تعداد فزاینده ای افزایش یافته به گونه ای که بر خلاف سیستم های قابی نیروهای ایجاد شده در سیستم به صورت گسترده در نقاط مختلف پخش و شدت آنها به مراتب کاهش می یابد. این موضوع مزایای مختلفی از جمله کاهش مساحت مورد نیاز شالوده، جلوگیری از ایجاد نیروهای بلندشدگی در پای سازه، عدم ایجاد ممان پیچشی مضاعف ، افزایش مفاصل پلاستیک در سازه تا حصول ناپایداری را موجب می شود که این موارد به دلیل یکپارچگی و درجات آزادی فزاینده سیستم می باشد.

2 . تقلیل چشم گیر زمان اجرای ساختمان و سهولت اجرای سازه
از دیدکارفرمایان ، سرعت بالای اجرای کار ، آیتمی است که با مهار تورم و فرار از گران شدن مصالح و دستمزدها در پروژه های بزرگ و طولانی و نیز بازگشت سریعتر سرمایه گذاری طی یک سیکل ساخت و فروش، از مزیتی استثنائی برخوردار بوده که با فرمولهای اقتصاد کلان میتوان برای آن معادل ریالی ارزش افزوده را محاسبه نمود.
از خصوصیات بارز سیستم دابل پانل ، سرعت بالای اجرا، امکان شروع سریع عملیات بدون نیاز به صرف زمان برای ساخت قالبهای بزرگ، قالب برداری، عایق بندی و قابلیت استفاده برای دامنه بزرگی از ساختمانسازی سفارشی و تک، تا انبوهسازی، بدون محدودیت در حداقل تعداد واحدها ، می*باشد.
از طرفی با قرار دادن شبکه های میلگرد به عنوان آرماتور بندی سراسری در داخل دابل پانل ها ، بالاترین درصد پیش ساختگی بدست آمده که در آن با حذف فعالیتهای آرماتور بندی و قالب بندی به روش های رایج، زمان اجرای ساختمان به طور چشمگیری کاهش مییابد.
از طرف دیگر از آنجا که دیوارهای دابل علیرغم باربری سازه ای نقش جداکننده فضاهای معماری نیز می باشند، استفاده ا ز سایر جداکننده های غیر باربر به حداقل می رسد. همچنین به دلیل ساخت اعضای نیمه پیش ساخته در کارخانه و حمل و نصب سریع آن، سرعت اجرای کار به نحو قابل توجهی افزایش می یابد.
همچنین کلیه سطوح دابل پانل ها با شبکه مفتولی مسلح گردیده ، اجرای انواع سطوح تمام شده مانند گچ و خاک، سفید کاری، نمای سنگی (تر و خشک) و نمای سیمانی با ملات مسلح و با دوام براحتی امکان پذیر می باشد.
از طرفی با توجه به تولید صنعتی دابل پانل و همچنین ظرافت ها و نوع ساخت ، این سیستم ها از نوع اجرای صنعتی ساختمان محسوب می شوند. در این راستا با در نظر گرفتن مدیریت پروژه و فرآیند مهندسی ارزش می توان بهره* وری تولید مسکن را افزایش داد.
3. عایق در مقابل حرارت ، برودت ، رطوبت
دیوارها و سقف های بتنی به لحاظ جرم و فشردگی بالا و وجود شبکه متراکم میلگرد در آن از ضریب هدایت حرارتی بالایی برخوردارند و در صورت عدم وجود ایزولاسیون شیمیایی مانند قیر، رنگ، ایزوگام و یا بتنهای ویژه و نفوذ ناپذیر، از آب بندی کافی در برابر شرایط جوی و آبهای زیرزمینی برخوردار نمی باشند. در روش عایقهای ماندگار مسلح مهمترین مزیت، عایق بودن دابل پانل ها و سقفها در برابر گرما و سرما و نیز عایق بودن در برابر رطوبت می باشد. آمار نشان می*دهد حدود 40 درصد مصرف سوخت کشور ما صرف گرمایش و سرمایش در ساختمانها می*گردد،که با گرانی قیمت سوخت و ... اهمیت عایق حرارتی بودن ساختمانها مشخص می گردد. در گذشته نه چندان دور و بخصوص در شهرهای کویری و جنوب کشور و در مناطق سردسیر، برای حفظ حرارت مطلوب ساختمان از دیوارهای قطور آجری یا خشتی استفاده می*کردند و حتی در بسیاری از ساختمانها قطر دیوار به 60 تا 80 سانتیمتر می*رسید و هم چنین در سقفها سعی می گردید تا آنجا که تیر ها جواب میداد ضخامت سقف را با کاه گل اضافه نمایند.
طبق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ، بخش ضرائب حرارتی مصالح ، ضریب حرارتی برای سفال عدد 0/1 تا 35/1 و برای عایق پلی استایرن(ماده اصلی بکاررفته در قالب های عایق مانداگار) عدد 041/0 تا 047/0 آورده شده است. به عبارتی قابلیت هدایت حرارتی پلی استایرن حدود 3% آجر می*باشد.بنابراین وجود پلی استایرن به ضخامت 10 سانتیمتر در ذات دابل پانل ها باعث بهبود عملکرد حرارتی آن در مقایسه با سایر دیوارهای اجرا شده با مصالح بنایی می باشد. .
با استفاده از این سیستم علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، در هزینه تأسیسات حرارتی و برودتی ساختمان ها نیز صرفه جویی قابل ملاحظه ای به وجود خواهد آمد.
ضرایب هدایت حرارتی برخی عایق ها و مصالح ساختمانی- برگرفته از مبحث 19 مقررات ملی ساختمان:[td]
شرح[/td][td]نوع عایق[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0.025[/TD]
[TD]0.041[/TD]
[TD]پشم شیشه[/TD]
[TD]در نمونه های سفید و زرد است.این ماده از ذوب شیشه و تبدیل آن به الیاف ریز تولید می شود . این الیاف به صورت رول یا پانل در آمده . پشم شیشه در مقابل آتش مقاوم است . پشم شیشه به راحتی بریده و نصب می شود . برای دیوار خانه های مسکونی توصیه نمی شود.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0.039[/TD]
[TD]Thermal conductivity
(w/mºk)[/td][td]مصالح ساختمانی و عایق ها[/TD]
[TD]آجر[/TD]
[TD]ضریب هدایت حرارتی آجر 29 برابرضریب هدایت حرارتی پلی اورتان، 18 برابر ضریب هدایت حرارتی پلی استایرن و 19، برابر ضریب هدایت حرارتی پشم شیشه می باشد از این مقایسه نتیجه می گیریم که آجر نسبت به این عایق ها دارای انتقال حرارت بسیار بالایی است. پس استفاده از عایق ها نسبت به آجر در بهینه سازی مصرف انرژی بسیار موثر بوده و به کاهش اتلاف انرژی که هم اکنون در کشور ما در جایگاه خاصی می باشد کمک به سزایی می کند.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0.795[/TD]
[TD]گچ و سیمان[/TD]
[TD]پلی اورتان[/TD]
[TD]ضریب هدایت حرارتی پلی اورتان 0.035 برابر ضریب هدایت حرارتی آجر و سیمان ، 0.032برابر ضریب هدایت حرارتی ما سه می باشد. با مقایسه میان این دو حالت نیز به نتیجه مشابه می رسیم که این ماده در مقایسه با مصالح سنتی بسیار بهینه در مصرف انرژی می باشد.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0.041[/TD]
[TD]پشم شیشه[/TD]
[TD]ضریب هدایت حرارتی پشم شیشه 0.055 برابر ضریب هدایت حرارتی آجر و سیمان و 0.05 برابر ضریب هدایت حرارتی ما سه می باشد.[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

4. عایق در مقابل صوت
در یک ساختمان ، میزان صوت انتقالی از اهمیت بسزایی برخوردار است. دیوارهای خارجی بایستی سر و صدای خارج از ساختمان را جذب کرده و مانع عبور آن شوند و همچنین دیوارهای داخلی و سقف*ها باید مانع از انتقال صدا بین اتاق*ها و واحدهای یک آپارتمان شوند .
این مساله به خصوص در شهرهای بزرگ با وجود آلودگیهای شدید صوتی نمود بیشتری پیدا می*کند. معضلی که سالها نسل بشر به آن مبتلاست و باعث بیماری های جسمی و روحی زیادی شده است.
یک دیوار عایق صوتی برای عملکرد مناسب بایستی جرم زیادی داشته باشد تا مانع انتقال صدا شود ولی اینکار باعث افزایش جرم ساختمان و در نتیجه تشدید اثر زلزله می*گردد. ضمن اینکه هزینه اجرای این دیوارها به مراتب بیش از دیوار معمول می*باشد. این مشکل را می*توان با عایقهای ماندگار مسلح (دابل پانل) حل نمود. 5. مقایسه میان مصالح ساختمانی و عایقها از لحاظ اقتصادی در ساختمان سازی[td]مواد ساختمانی و عایق ها[/TD]
[TD]نتیجه گیری حاصل از این مقایسه[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]860mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]380mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]140mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]45 mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]40mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]35mm[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

مطابق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان و مسکن عایق حرارتی مورد استفاده در مسکن به عایقی اطلاق میشود که داری ضرایب هدایت حرارتی w/m.k 065/0 و مقاومت حرارتی مساوی و یا بیشترm².k/w 5/0 باشد
طبق نتایج تایید شده آزمایشات شرکت M2 بر روی پانلهای دوبل مقاومت حرارتی دابل پانل به ضخامت فوم (5 +5 ) برابر m².k/w 3.15 میباشد. که همانطور که ملاحظه میشود مقاومت حرارتی این دیوار 6 برابر میزان حداقل مجاز میباشد.
6. مقاوم در برابر آتش سوزی و عدم تصاعد گاز سمی
با پیشرفت صنایع پتروشیمی، ابتدا از پلی اورتان(فوم) به عنوان لایه عایق حرارتی در دیوارهای ساختمانهای پیش ساخته و کوچک استفاده شد ولی به علت امکان آتش سوزی و نیز تصاعد گاز مسموم کننده سیانید هیدروژن، عملاً استفاده از آن به تولید ساندویچ تری دی پانل های بکار رفته در ساخت کانکسها، کیوسکها و اطاقکهای موقت و کارگاهی محدود گردید.محصول پیشرفته بعدی که جایگزین آن گردید پلی استایرن منبسط شده (یونولیت) بوده که در عایقهای ماندگار مسلح(دابل پانل ها) بکار رفته است. این ماده ابتدا در صنایع بسته بندی کاربرد داشته و با اضافه کردن ماده افزودنی تاخیر اندازنده آتش (جلوگیری کننده از گسترش شعله ) در مواد اولیه آن، از آنجا که در فرمولاسیون آن، گاز خفه کننده وجود نداشت، نقش عایق مناسب و سالمی را برای پوسته خارجی بناها را ایفا کرد.
7. وابستگی کمتر به شرایط جوی
استفاده از این سیستم, شرایط بتن* ریزی را آنچنان آسان می*کند که پیشرفت و اجرای عملیات به دمای محیط و شرایط آب و هوایی منطقه مربوط نمی*شود .به عبارتی در دمای بالا, تبخیر و در دمای پائین یخ زدگی به وجود نمی*آید و لذا هیچگونه افزوده ای به بتن اضافه نمی*گردد و همچنین بتن پس از تکمیل این مرحله که به مراتب در مدتی کوتاهتر از موارد مشابه سنتی صورت می*گیرد، سریعاً با مقاومت بالا بعمل آمده و سخت می*گردد.
8.(خلاصه مزیتهای فنی سیستم خانه سازی به روش قالب های عایق ماندگار)
- مقاومت چشمگیر در برابر زلزله ، طوفان ، سیل و انفجار بدلیل یکپارچگی اجزا و اتصالات قوی با گیرودار مناسب. a
: کاهش هزینه های بهره برداری. (Saving Energy) صرفه جویی در برابرانرژی - b
- سرعت درعملیات اجرا و کاهش زمان برگشت سرمایه و جلو گیری ازافزایش تعدیلات ناشی از تورم. c
- کاهش پرت مصالح و منابع ملی. d
e- عمر بیشتر ساختمان در مقایسه با فریم های فلزی در مقابل خوردگی به دلیل استفاده از شبکه فولادی گالوانیزه.
- کنترل کیفی دقیقتر قطعات سازه ای در داخل کارخانه.منبع:تری دی پانل