1- انتقال تکنولوژی

برای ارائه محصولات یا روش*های نوین در زمینه صنعتی سازی مسکن ، راه اندازی خط تولید ، به تنهایی کفایت ننموده و انتقال کامل تکنولوژی ، تنها در صورت وجود نظام جامع کنترل کیفی، دسترسی به ضوابط فنی کامل و تسلط بر آن همراه با ارائه خدمات مشاوره و اجرا بر اساس ضوابط مزبور برای تبدیل کالای واسطه*ای به کالای مصرفی ، امکان پذیر خواهد بود.
در غیر اینصورت انتقال ناقص تکنولوژی*های نوین ساختمانی، تاثیر مثبت و کاملی در سرعت ، کیفیت و سایر مزایای مورد انتظار از فن آوری نوین نخواهد داشت.
در این رابطه بایستی عملکرد اعضا و اجزای ساختمان از تمامی جنبه های سازه، معماری، تاسیسات و نازک کاری و از حیث سرعت اجرا، کیفیت، دوام، استحکام، جنبه های فنی، اقتصادی تولیدی و اجرایی مدنظر قرار گیرند.
ضوابط فنی کامل و ایده آل بایستی در رابطه با معیارهای فوق الذکر از نگرش جامع، واضح و قابل استفاده (عملی) برخوردار باشند.
به عنوان مثال در مورد تری دی پانل های دیواری غیرباربر، انتخاب ضخامت هسته عایق و فشردگی پلی استایرن بایستی منجر به عایقکاری کافی و موثر در بهینه سازی مصرف حاملهای انرژی گردیده و علاوه بر آن تری دی پانل ها از استحکام موقت برای حمل و نصب و بتن پاشی و استحکام دائم (پس از اجرا) برای بارهای موضعی و موردی وارده برخوردار باشند.
انتخاب چگالی کمتر از حد استاندارد (طبق استاندارد شماره 11108 برابر 12 کیلوگرم بر متر مکعب) و تنش تسلیم کمتر از میزان لازم، عملاً موجب لقی دیوار تری دی پانل در حین بتن پاشی و استحکام پایین پس از اجرا می گردد و اینگونه مشخصات بایستی حتماً در تولید رعایت و تأمین گردند در غیر اینصورت برای رسیدن به نازک کاری نهایی ضخامت لایه بتن پاششی یا گچ رویه به چندین سانتی متر بیش از میزان لازم خواهد رسید. همچنین در مورد کاربرد پلی استایرن در قالبها یا پانل های سقفی، موضوع، فقط عملکرد سازه ای قالب ماندگار نمی باشد بلکه رفتار بلوک به عنوان تکیه گاه دائم لایه نازک کاری زیر سقف و مقاومت در برابر حریق از فاکتورهایی است که با تولید محصولی کامل و مشخصاتی مطلوب می تواند جلوی خطای اجرایی و روش غیر استاندارد ساختمان سازی را بگیرد. (جلوگیری از وادادگی بلوکهای با فشردگی کم پس از گذشت زمان بهره برداری که موجب ایجاد ترک در سقف می گردد و یا عدم استفاده از اتصال مکانیکی نگهدارنده گچ زیر سقفهای یونولیتی که در حین آتش سوزی یا سیکلهای تغییرات حرارتی لایه نازک کاری را رها خواهند نمود)

TQM 2-پیاده سازی مدیریت فراگیر کیفیت

تنها در شرکتهای بزرگ (با تیراژ تولید بالا ) میتوان نظام جامعی برای کنترل کیفیت تمام مراحل کار، از انتخاب و سفارش مواد اولیه تا کنترل مستمر سلامت و دقت ماشین آلات و روش تولید را پیاده نمود.
چرا که در کارگاههای تولیدی با حجم پایین ،آنچه برای پیاده سازی نظام جامع کنترل کیفی لازم است، یعنی فضای کاری برای تجهیزات گسترده آزمایشگاهی وحضور پرسنل با تخصصهای گوناگون و سرمایه گذاریهای مربوطه، بلحاظ ایجاد سربار هزینه زیاد روی قیمت تمام شده ، امری غیر ممکن میباشد.
بدیهی است با نگاهی اجمالی به الفبای مبحث کنترل کیفیت در مهندسی صنایع ، میتوان دریافت که وجود ساز و کاری ناقص تر یا خلاصه تر از نظام جامع کنترل کیفی در تولید محصولی مانند تری دی پانل، هیچگونه امکان و کارائی نخواهد داشت.
وجود واحد کنترل کیفی QC که تنها در خروجی خط تولید ، محصولات نهایی را قبول یا رد نماید برای محصولی مثل پانل، علاوه بر اینکه عملی نبوده در یک بنگاه اقتصادی، توجیهی نیز نداشته و بدون وجود تجهیزات آزمایشگاهی و ابزارآلات سنجش عددی کمیتهای لازم (که تشکیل دهنده شروط کیفی کالا میباشند) اصولاً امکانپذیر نمیباشند.در امور صنعتی، کیفیت امری تصادفی نیست، بلکه حاصل فکری خوب است، با کار تیمی متخصصین گوناگون، با تلاشی منسجم و مستمر، که از ابزار و تجهیزات کافی در فضای کاری نیز برخوردار باشند.

از آنجا که در محصولات صنعتی، کیفیت، با اندازه گیری کمیت پارامترهای گوناگون سنجیده میشود، کیفیت مطلوب و اقتصادی، نمیتواند براساس بازرسی غیر مستمر و فقط بر عهده شخصی (حتی با تجربه) بدون در اختیار داشتن ابزار مخصوص و بکار گیری دائم آنها بدست آید.
مشاوره و اجرا: شرکت وارد کننده تکنولوژی نوین با همکاری مهندسین مشاور، اساتید دانشگاه و پیمانکاران دارای صلاحیت و سابقه مفید در طرح و اجرای سیستم انحصاری خود، پس از فروش از لحاظ ارائه راهکار فنی و جزئیات اجرایی، نظارت و آموزش و معرفی مجری ذیصلاح، کارفرمایان را برای تبدیل محصولات نوین به ساختمان یا المان ساختمانی ایده آل یاری خواهد نمود. بدیهی است محصولات نوین (اعم از دیوار، سقف و یا ساختمان کامل بر اساس فن*آوری نوین) درصورت ارائه نقشه مناسب و منطبق بر الزامات فنی سیستم (از مرحله طرح معماری و رعایت اصول سازه*ای، ارائه جزئیات تلاقیهای آیتمهای سازه و تاسیسات) و اجرای مناسب (انتخاب مصالح استاندارد و مکمل مانند بتن با رده مقاومتی و کارآیی مطلوب و در اختیار داشتن ابزار مناسب و کافی برای رسیدن به سازه یا المانی در حد تلورانس های مجاز)، عضو یا ساختمان ایده*آلی را تشکیل خواهند داد که این امر تنها با همکاری چند جانبه شرکت تولید کننده با مشاورین و پیمانکاران قوی و ذیصلاح میسر خواهد بود.
به عنوان مثال در مورد سازه*های پانلی بدون اشراف به دانش فنی بتن مسلح ریز دانه (شاتکریت) از مرحله طرح اختلاط، ساخت، انتقال، پاشش، پرداخت و عمل*آوری با ابزار مناسب در کنار جزئیات اجرای بازشوها، نحوه مهار، نازک*کاری مناسب نحوه عبور لوله ها و مسیرهای تاسیساتی بزرگ و امثالهم میسر نمی*باشد.منبع:پانل